onsdag 9. mai 2012

Kornfrokost



I dag har jeg laget en frokost av hele korn, og jeg har brukt hel havre, hel rug og hel spelt.



Jeg brukte ca 2 dl korn som jeg (i går kveld) kjørte et par runder i kaffekvern og tilsatte like mye vann som korn.

Hele korn bærer kimen til nytt liv i seg, og er fantastiske energikilder. Rug har bl.a. et høyt innhold av proteiner og er ifølge makrobiotisk tradisjon godt for leveren. Spelt, som er en urgammel kornsort, har et høyt innhold av B1 og B2, jern, kobber og sink mm. Spelt skal hjelpe mot forstoppelse, kolitt og dårlig fordøyelse. Havre sies å være beroligende og gunstig for nervesystemet. Det skal styrke skjelettet, lever og galleblære i tillegg til å gi utholdenhet.


Dette har stått og trukket inn i løpet av natten

I dag har jeg varmet opp blandingen av korn og vann med noen få korn hvitt havsalt og 1 ss rismalt. På toppen hadde jeg ristede mandler.

Det tar ikke lang tid å lage, men krever at man planlegger kvelden i forveien.




 Noe som er veldig godt, men som jeg ikke hadde i dag, er å kutte opp et halvt eple å ha i kornfrokosten.

Når jeg spiser denne frokosten, kan jeg gå en hel dag uten å bli sulten. Frokosten forbrenner jevnt og sakte i kroppen i mange timer, og er fantastisk å bruke foran en anstrengende dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar