tirsdag 8. mai 2012

Brokkolisuppe

I dag har jeg laget brokkolisuppe, som er både lett å lage og kjempegodt. Brokkoli er ifølge "Bama" supermat og en av de mest næringsrike grønnsaker vi har. Ifølge makrobiotisk tradisjon er brokkoli godt for lunger, mage og milt. Forskning viser at brokkoli kan redusere risiko for kreft (Kilde: D.T.Verhoeven et al. "Epidemiological Studies on Brassica Vegetables and Cancer Risk". Cancer Epidemiology Biomarkers Prevention, 1996).
For å lage suppe kuttet jeg opp brokkoli og kokte dette opp med ca 6 dl. vann og lot dette småkoke i 7-8 min. Deretter kjørte det i blenderen. Så hadde jeg det tilbake i kjelen og kokte dette opp med 1 ss gjærfri grønsaksbuljong, salt og pepper.
Jeg hadde også presset hvitløk i suppen. Så skrudde jeg ned varmen og lot den stå og hvile et par timer. Det er viktig å la suppen stå og hvile før servering slik at smakene får "satt seg". Det eneste som gjenstår er da å varme opp og tilsette litt hvit miso eller fløte eller rømme før servering.

Her servert med alfalfa spirer. Passer også fint sammen med hjemmebakt brød.

2 kommentarer:

  1. hvor handler du miso? helsekost eller innvandrer butikk?
    Ann-Cecilie

    SvarSlett
  2. Du får den på kreftkamp.no eller på kinsarvik.no eller på helsekostforretninger over hele landet.

    SvarSlett