torsdag 2. august 2012

Surdeigsbrød

I dag har jeg laget surdeigsbrød. Jeg lærte av min tante Ingrid, som var husstellærer, hvordan jeg skulle lage en surdeigsstarter.
Den kan lages slik:
Skrell 3 mellomstore poteter. Del dem på midten, og kok dem møre i litt vann. Hell vannet av, men ta vare på det. Knus potetene godt og tilsett litt av vannet, 1/2 ts. sukker + rugmel - til deigen blir som en velling. Ha også i en liten løk, skåret i fire deler. Denne surdeigsstarteren skal stå ved ca. 30' i 2-3 dager. Når den bobler lett og lukter surt, er den ferdig.
Til brødet trenger du ca 1 kg mel. Det kan være en blanding av ulike melsorter, men rugmel passer bra til brød. Jeg pleier å blande hvete, rug og havre - litt avhengig av hva jeg har i skapet. Bland ca. halvparten av melet sammen med ca. 1 ss hvitt havsalt, med den ferdige surdeigsstarteren og kna godt. Ha i resten av melet og litt lunkent vann, som er varmet opp til fingervarmt på komfyren. Deigen skal være fast og fin og lett å kna.


Surdeigsbrød settes til heving

La deigen hvile i 60 min og kna godt (min. 30 min.) en gang til. Sett deigen til heving i 6-7 timer i romtemperatur og under et fuktig hånkle.

Bak ut brødene 1 eller 2 brød og sett på nytt til heving i 30-40 min.



Forvarm ovnen til 165 grader.





Ferdig stekt surdeigsbrød

Stek brødene i 50 minutter på 165 grader. Ta brødene ut av formene og stek videre i 10 min på 140 grader.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar