fredag 14. mars 2014

Blomkål er kål som har gått på universitetet

Overskriften er et morsomt sitat hentet fra Mark Twain's "The Calendar of Pudd'head Wilson", men hvis jeg tenker på de store anstrengelser som trengs for å dyrke frem blomkål, så har Mark Twain kanskje litt rett også. Man tror det var særlig romerne som var på jakt etter en kål med tett blomsterstand som klarte å dyrke frem blomkålen. Jeg gleder meg allerede til sommerens kål.



Blomkål, som er en fantastisk grønnsak, har svært lite kalorier og bidrar til å øke kroppens fettforbrenning. Den har fiber, er rik på C vitaminer, potassium og folat. Det har vært gjort flere studier som viser at folkeslag som spiser kål og blomkål (korsblomstrede grønnsaker) regelmessig (3 ganger i uken eller mer) har færre tilfeller av kreft enn dem som ikke gjør det.




Lett kokt (forvellet) blomkål er kjempegodt som egen rett bare med litt smør, sitron og havsalt eller den kan spises som tilbehør til nesten hva som helst, f.eks. fisk. Jeg dampkoker eller tilbereder også blomkålen i wokpanne for variasjon. Blomkålsuppe laget fra grunnen er en favoritt og virkelig næringsrikt, særlig hvis jeg har i litt sjøgrønnsaker og noe bladgrønt på toppen. Den kan spises som hovedrett eller som forrett. Suppe gir fuktighet og næring dypt inn i kroppen og særlig til tarmer, lever og nyrer. Når disse organer arbeider godt, påvirkes blodet som blir sterkt og rent og nærer hud, hår og negler i neste omgang.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar